Tuesday, February 17, 2009

Mr know it all

Låg och tittade på reprisen av det där pratprogrammet med en norsk värd sent igårkväll. Ganska roligt. Carl Bildt var där. Arrogant och sig själv som vanligt. Norrmannnen sa vid ett tillfälle att någon hade sagt "jaha, Mr Know-it-all" om Carl Bildt och frågade Carl vad han tyckte om det. Calle blev lite munter och sa att det måste vara en trevlig kille. Jag trodde först han var ironisk men ju längre samtalet pågick blev det mer och mer tydligt att han faktiskt trodde det var en komplimang som betydde att folk tycker att han kan och vet så mycket. Att han är så allmänbildad. Och norrmannen upplyste honom inte heller om vad den där personen nog egentligen menade (även om Calle säkerligen kan och vet en massa). Det blev bara väldigt konstigt alltihopa och sen somnade jag. Kom att tänka på det nu igen och jag tänkte eftersom det var så uppenbart för mig att det var en förolämpning att bli kallad besserwisser men så uppenbart inte för Calle eller nån annan i programemt så kanske det är jag som missuppfattat det hela. Jag menar Calle är ju berest och pratar mycket engelska i sitt jobb så han borde väl förstå när han bli kallad besserwisser? Kanske jag som hade fel. Men nä. Ärligt talat. Som den besserwisser jag är så vet jag faktiskt att det inte är menat som en positiv komplimang att bli kallad Mr know-it-all. Eller Ms Know it all.

4 comments:

Anonymous said...

Jag såg det som en komplimang, som om någon skulle säga "du som vet allt, kan inte du..." till mig. Eller skulle du också ta det som en förolämpning?

Anonymous said...

Inte om nån sa så. men han sa ju faktiskt "mr Know-it-all" och det är ju samma sak som besserwisser. Och det är ju inte så jättekul att bli kallad alltid. Eller?

M said...

Jag anser att det beror på hur man säger det, men som du återger det skulle jag ta det som en diss.

Anonymous said...

Hörde/såg på TV häromdan hur orden "she's such a know-it-all" översattes med "hon är en sån viktigpetter". Känner fortfarande att jag nog inte har hört det uttrycket användas i positiv mening någon gång...