Friday, February 13, 2009

I am a sense offender

Har sett Equilibrium. Eller Cubic som de valde att kalla den i Norden. (Och vad handlar det om? Byta från ett icke-svenskt ord till ett annat? Det är nästan lika korkat som att översätta “Swingers” till “Du, var är brudarna?”) Det jag undrar när jag nu har sett den är två saker. Först och främst - varför är alltid framtidsvisioner om tiden efter tredje världskriget så förutsägbara? Varför är det alltid nattsvart (förutom design och inredning som är stencoolt och stilrent) och varför är det så att även om “de onda” inte har vunnit så är det ändå det rena nazi-samhället som är det nya, det som ska hindra ondskan från att ta över igen? Har lite svårt för den typen av framtidsskildringar. Det har gjorts några gånger för mycket. Kan inte riktigt leva mig in i det och bry mig. För vi vet ju redan innan tredje världskriget att människan är en livsform som är expert på att hitta på nya sätt att förtrycka och ta död på sina artfränder (och andra arter med för den delen). När kommer en framtidsskildring av alternativet - då människan faktiskt inte bara retarderar ner i “ondska” så fort hon får chansen? Eller vänta nu. Jag har ju sett minst en sån film. Demolition Man. Kanske den mest trovärdiga framtidsvisionen av dem alla. Bara Arnold blir president nu snart så...

Och så fråga nummer två - varför spelade inte Christian Bale Neo i Matrix?

1 comment:

Anonymous said...

FRA-lagen, Ipred, mera kärnkraft....