Om man inte kan svara på om judar utrotades med hög effektivitet eller bara långsamt plågades ihjäl i Dachau så har man dåliga kunskaper om förintelsen. Bara så alla vet. Och dessutom är man nog lite antisemit också. Och bör inte arbeta som lärare. Och kan man inte svara rätt på exakt hur stor andel av de judiska barnen i Europa som dog under 2a världskriget så ska man nog inte ens tänka på att närma sig en skolsal med intentionen att lära ut något om kriget. Sen spelar det inte så stor roll om du kan redogöra för varenda antisemitisk lag som klubbades igenom innan 1939, eller om du vet hur Sverige tog emot judiska flyktingar innan vita bussarna kom i slutet av kriget. Eller om du kan redogöra för hur Hitler kunde bli utropad till rikskansler i en demokrati och vad det var som gjorde hela hans partipolitik möjlig och hur det relaterar till dagens samhälle. För det kan man ju inte mäta i en enkät. Det är också svårt att mäta hur det känns för både överlevare och nya generationer av människor i Europa att i lokaler för utbildning och kultur mötas av golv med mönster designade en tid då världen såg annorlunda ut.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

 
1 comment:
Den lilla institution som enbart jobbar med förintelsen måste ju slåss för sin överlevnad om så med konstiga enkäter. Fråga svenska lärare vad som står i Regeringsformens första paragraf och se hur många procent som svarar rätt. Eller som en man sa - nemnge ett av de palestinska flyktninglägren. Svenska skolan är ju och förblir en katastrof! Alltigenom korkade och obildade lärare! Länge leve den gamla flickskolan där töserna lärde sig veta hut (och sy babyskjortor för hand - det sysselsatte dem ju länge!)
Post a Comment